Partner serwisu
Drogi i autostrady

Przepisy „kaskadowe” – teraz kłopot ma województwo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
15-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Przepisy „kaskadowe” – teraz kłopot ma województwo
fot. ppdigitalot
Przebudowa byłej drogi krajowej, którą po wybudowaniu trasy S8 przejęła Zduńska Wola to koszt kilkudziesięciu milionów złotych. Nie byłoby na to stać samorządu gminnego. Teraz z problemem muszą się uporać władze województwa łódzkiego.

Zduńska Wola jako pierwsza w kraju skorzystała z możliwości pozbycia się drogi, którą na mocy przepisów art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych w poprzednim brzmieniu przejęła od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ulice: Łaska, Łódzka i Sieradzka (dawna droga krajowa nr 12 i 14) przeszły w zarząd gminy w grudniu ub. roku, po wybudowaniu trasy S8.

– Od początku nie poczuwaliśmy się do tego, że jesteśmy zarządcą tej drogi. Ona nie spełnia parametrów drogi gminnej – mówi Paweł Jegier, wiceprezydent Zduńskiej Woli. – Przeprowadziliśmy analizy natężenia ruchu. Od kiedy na S8 zostały wprowadzone opłaty w ramach systemu viaTOLL, droga ta generuje ruch tranzytowy przez miasto. Nie jest on aż tak duży jak przed wybudowaniem trasy ekspresowej, ale na pewno nie jest to ruch lokalny – dodaje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wiceprezydent.

Skorzystali z prawa

W dniu wejścia w życie tzw. przepisów kaskadowych, 9 lipca br. Rada Miasta Zduńskiej Woli podjęła uchwalę o pozbawieniu ciągu ulic kategorii drogi gminnej. W połowie sierpnia, zgodnie z ustawą, przeszły one w zarząd województwa.

Dawna droga krajowa jest w bardzo złym stanie technicznym. – GDDKiA przygotowała nawet projekt jego przebudowy, ale od kiedy było wiadomo, że ruszy budowa S8 niewiele robiono, albo podejmowano prace, które jeszcze bardziej pogarszały stan tej infrastruktury. Sfrezowano na przykład nawierzchnię i tak pozostawiono – mówi Paweł Jegier. Jego zdaniem, takie działanie zarządcy wynikało z katastrofalnego stanu drogi. – Koleiny były tak duże, że nawet odśnieżanie było trudne – mówi.

Przebudowa drogi to koszt rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Także samo utrzymanie drogi o takich parametrach ruchu to zadanie bardzo kosztowne. – Miasta nie byłoby na to stać – mówi wiceprezydent. – Teraz ma z tym problem województwo, bo też nie ma środków, by doprowadzić drogę do odpowiedniego stanu – dodaje.

Władze miasta interweniują i przypominają obecnemu zarządcy o konieczności dbania o trasę w mieście. – Rozumiemy jednak, że także samorząd województwa nie jest przygotowany finansowo, by o tę drogę właściwie zadbać – oznajmia Jegier.

Szacują koszty

Województwo łódzkie ma nie lada wyzwanie. Podobnie jak Zduńska Wola postąpiły bowiem pozostałe gminy wzdłuż starych odcinków dróg krajowych zastąpionych trasą S8. W sumie zarządca dróg na poziomie regionalnym dostał w tym roku w administrowanie dodatkowych 160 km.

– Trwa właśnie szacowanie kosztów i potrzeb na przejętych drogach. Można je śmiało liczyć w milionach – mówi Marcin Nowicki, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi. – Średni koszt letniego i zimowego utrzymania tych odcinków to ok 5,6 miliona złotych. To dla nas spory wydatek, bo w ślad za obowiązkami nie poszły środki finansowe – dodaje.

Przedstawiciel ZDW zapewnia jednak, że utrzymanie zimowe na nowych odcinkach będzie zagwarantowane. – Jednak przy naszych możliwościach utrzymanie standardów jakie obowiązywały w GDDKiA jest niemożliwe. Będą tam obowiązywały standardy podobne jak na pozostałej części sieci dróg wojewódzkich – informuje.

Ustawodawca popełnił błąd

Zastępca prezydenta Zduńskiej Woli zwraca uwagę, że w przepisach dotyczących zmiany kategorii dróg zastępowanych nowymi odcinkami mamy do czynienia z błędem legislacyjnym. W przypadku oddania do ruchu płatnej autostrady, przepisy wymagają zapewnienia drogi alternatywnej – jest nią zwykle stary przebieg drogi. Takiej samej zasady brakuje w odniesieniu do dróg ekspresowych. W konsekwencji, po wprowadzeniu na nowo wybudowanej drodze opłat dla pojazdów powyżej 3,5 t, kierowcy wybierają jako alternatywną drogę, która straciła status krajowej na rzecz zarządcy samorządowego – do niedawna była nim gmina, teraz województwo.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

Środa Śląska poprawi dostęp do specjalnej strefy ekonomicznej

Drogi i autostrady

Środa Śląska poprawi dostęp do specjalnej strefy ekonomicznej

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Ruszyła przebudowa drogi w Małopolsce

Drogi i autostrady

Ruszyła przebudowa drogi w Małopolsce

inf. pras. 18 kwietnia 2023

NIK skontrolował efekty Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

Środa Śląska poprawi dostęp do specjalnej strefy ekonomicznej

Drogi i autostrady

Środa Śląska poprawi dostęp do specjalnej strefy ekonomicznej

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Ruszyła przebudowa drogi w Małopolsce

Drogi i autostrady

Ruszyła przebudowa drogi w Małopolsce

inf. pras. 18 kwietnia 2023

NIK skontrolował efekty Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5